Hinna Fotball på Facebook

Hovedsamarbeidspartnere

Viktige støttespillere

Reisebrev fra treningsleir i London 8.-12.mai 2013

Etter skoletid onsdag 8.mai satte G02 kursen mot London for trening på akademiene til Tottenham og Fulham samt kamper mot lokale lag. Vi hadde også billetter til Premier League kamp og musicalen Thriller ….i tillegg hadde vi planer om sightseeing og shopping. Et fullpakket program med andre ord!

24.05.2013

Før turen så hadde vi fått kledd opp guttene i Hinna utstyr fra topp til tå takket være våre generøse sponsorer (vi kan ikke nevne dem for ofte: Add Energy, Baleo Energy, Norske Shell, AC Senteret, BG Norge og Block Berge Bygg). Guttene reiste i sine nye antrekk, og tok seg fantastisk bra ut på flyet og ved ankomst London. Som et ekte profflag på tur.

Ved ankomst på Gatwick flyplassen sør for London så ble vi tatt i mot av David Shepherd, vår stedlige guide for turen. David hadde satt opp egen busstransport til oss inn til hotellet, og det var ikke hvilken som helst buss - vi fikk tildelt selveste bussen til det engelske landslaget for hele turen!

Vi ble innkvartert I dobbeltrom på Britannia International Hotel i Canary Wharf i London’s berømte Docklands. Hotellet kunne by på gode fasiliteter som svømmebasseng og flere restauranter og ligger en liten halvtime fra Piccadilly med t-banen.

Etter litt kveldsmat bar det rett i seng, vi skulle tidlig opp neste dag og besøke Tottenham Hotspur FC.

Besøk hos Tottenham Hotspur

Etter frokost fortalte David guttene om dagens program. Guttene fulgte nøye med da David snakket for å få med seg alle detaljene. David snakket på engelsk men det virket som guttene ikke hadde noen problemer med å få med seg det som ble sagt.

Etter møtet satte vi oss inn i bussen og kjørte til Tottenham’s treningsanlegg i Chigwell i nord London. Med ærefrykt og respekt kjørte vi inn på treningsanlegget. Etter å ha blitt vist til garderoben så gjorde vi oss klar til trening. Etter hvert kom to av Tottenham’s academy trenere, Ross og Rob, og hilste på oss og fortalte om dagens program.

På grunn av usikker værmelding hadde Tottenham avsatt tid til oss innendørs i sin store boblehall. Med autoritet og entusiasme satte trenerne i gang. Først oppvarmingsøvelser og så teknisk trening. Deretter var spill «en mot en», «to mot en» og «to mot to». Til slutt ble gruppen delt i to for en spillesekvens. Alle øvelser ble organisert på ganske små flater. Trenerne avsluttet den bortimot to timer lange økten med positive tilbakemeldinger til guttene og formaninger om å trene hardt og å dyrke det som de var gode til. Tottenham vil ha spillere som dominerte ballen og var gode til å gå forbi motspilleren.

Etter avsluttet økt gjorde vi avtale om å treffe Ross og Rob igjen senere på dagen på White Hart Lane hvor de skulle gi oss en omvisning på Tottenham’s stadion.

Fedrene synes også det var stas å være på Tottenham’s academy.

Mange shoppere gjorde store øyne da den engelske landslagsbussen stoppet på det lokale supermarkedet, Sainsbury’s. Nå var det jo ikke de de engelske landslagspillerne som steg ut av bussen, men Hinna G02 er ikke så verst de heller. Vi stakk inn, kjøpte lunsj og dro direkte videre til Tottenham’s hjemmebane White Hart Lane hvor vi parkerte bussen like utenfor hovedinngangen, godt skjermet for skrikende og innpåslitne fans.

Ross og Robb tok oss først med til Tottenham’s supporterbutikk. Etter en handlerunde ble vi tatt med bak kulissene på White Hart Lane. Vi dro først opp til presserommet hvor Tottenham’s spillere og manager holder pressekonferanser. Flere store og små benyttet sjansen til å sitte bak mikrofonen og ta spørsmål fra pressen.

Mens vi var i presserommet så fikk alle spillerne etter tur tildelt diplom og Tottenham medalje fra trenerne som takk for god innsats.

Turen gikk videre i de indre gemakker, gjennom pokalrommet og mottakelsesrom før vi gikk gjennom spillertunnelen og ut på selve gressmatten. Guttene fikk prøvesitte trener- og reserve benkene og tenke at en dag så kan det være nettopp meg som spiller i Premier League.

Omvisningen fortsatte inn i spillertunnelene igjen og inn i garderobene. Vi ble fortalt at det var stor forskjell på hjemme- og bortegarderoben. I bortegarderoben er det dårlig plass, sluken er plassert feil slik at vannet renner utover gulvet, klokken er stillet feil og det er få dusjer. Alt dette for at bortelaget skal spille dårlig. Hjemmelaget’s garderobe, derimot, er stor og innbydende med alle tenkelige fasiliteter. Det uungåelige spørsmålet om hvor Gareth Bale hadde plass kom selvsagt, og guttene kastet seg om kapp for å prøvesitte plassen hans.

Vi hadde en fantastisk dag hos Tottenham og satte på ettermiddagen kursen tilbake til hotellet. De ivrigste shopperne dro i kveldingen inn til London sentrum for å handle sportsutstyr hos Lilywhites/Sportsdirect.

Besøk hos Fulham

Etter en rolig morgen så hadde vi avtale om trening hos Fulham FC’s academy. Vi fikk en anelse om hvor stort London er denne morgenen, turen gjennom sør London til Fulham tok halvannen time hver vei med buss. Anlegget til Fulham var enormt stort og flott. Treningen ble nok satt litt i skyggen av erfaringen hos Tottenham dagen før men var like fullt en fin opplevelse.

I garderoben før trening:

På treningsfeltet til Fulham academy:

Trenerne fra Fulham fremhevet det samme som Tottenham trenerne; Dominer ballen og gå forbi motspilleren.

Treningen hos Fulham var relativt lett og heldigvis for det. Senere samme dag var det nemlig kamp mot Elite Pro FC.

Kamp mot Elite Pro FC

Elite Pro FC er en klubb som holder til i West Ham, i østkanten av London. Elite Pro FC har som formål å gi vanskeligstilte barn et tilbud innen sport (fotball), utdannelse og sosiale ferdigheter under slagordet «No Drugs, No Crime, Just Football». Les mer ved å trykke på linken i overskriften. I tillegg vil klubben identifisere talenter som kan nå helt til topps innen fotball. Bare i 2012 var det en lang rekke talenter som ble snappet opp av proffklubber, se listen her. Laget ledes av Lester Thomas som er tilknyttet Chelsea FC som koordinator for talentspeiderne. Han påstod å ha jobbet fram ikke mindre enn 20 spillere som har nådd landslagsnivå for England. Litt av en kapasitet med andre ord!

Kampen ble spilt på kunstgress (samme type som lille krøll på Hinna) i Memorial Park, bare 10 minutter fra West Ham t-bane stasjon. Hele laget tok t-banen til denne kampen. Etter den lange bussturen tidligere på dagen så var det befriende å kunne hoppe på t-banen i Canary Warf og gå av igjen et par stopp senere.

Ved ankomst West Ham stasjon fikk guttene se plakater som etterlyste en farlig kriminell som var sett i området. Det var dermed ikke vanskelig å holde flokken samlet mens vi gikk den korte turen fra t-bane stasjonen og til Memorial Park!

Vi ble godt mottatt av Elite Pro’s ledere og foreldre. Før kamp så ble gruppen splittet i to og vi spilte parallelt to kamper på 4 x 20 minutter med bytte av motstandere i pausene.

Elite Pro’s lag viste seg å holde høy standard. De spilte hardt og med bra tempo og hadde flere spillere med svært gode individuelle ferdigheter. Lester Thomas coachet det ene laget aktivt og ga tydelige beskjeder til spillerne underveis. Våre gutter ble tatt litt på sengen og kom bakpå fra start. Men etter hvert kom de bedre med og matchet Elite Pro’s gutter i tacklinger og hardhet. Det velkjente pasningsspillet til Hinna kom også mer og mer til sin rett og vi avsluttet kampene med stil.  Henrik må spesielt nevnes her. Han ble tacklet hardt (men fair) og forstuet hånden i fallet. Etter en kort pause så bet han tennene sammen og fortsatte kampen med full innsats og herlig innstilling.

Etter kampen samlet spillerne fra begge lag seg rundt Lester Thomas. De lokale guttene tok til seg hvert et ord som ble sagt fra «sjefen». Han gav velfortjent skryt til våre gutter og sa at de spilte fotball slik det bør spilles og at vi alltid ville være velkomne tilbake til Memorial Park. Det var en hyggelig avslutning på en fin kveld i London’s østkant.

Vi tok t-banen de få stoppene tilbake til hotellet, vel fornøyd med en innholdsrik dag.

Omvisning i London

London har uendelig mange severdigheter å by på, og lørdag morgen så hadde vi egen eksklusiv busstur med egen guide, Gary,  i London. Gary viste seg å være en fantastisk engasjerende og kunnskapsrik guide som klarte å holde oppmerksomheten til guttene i tre timer.

Vi så Tower of London, Big Ben, Parlamentet, London Eye, vaktskifte på Buckingham Palace og mye mer.

Guiden fortalte og viste flere steder hvor Harry Potter filmene hadde blitt spilt inn i London sentrum. Da omvisningen dro mot slutten dro vi opp mot Mayfair og kikket i vinduene til bilforhandlerne for bl.a. Ferrari, Porsche og BMW. Dette vakte gjentatte beundrende tilrop fra guttene bak i bussen!

Kamp mot Borehamwood Youth FC

Etter omvisningen dro vi nord vest i London til Borehamwood hvor vi skulle spille kamp mot Borehamwood Youth FC.

Vi ble igjen tatt veldig godt imot og ble installert i klubbhuset’s garderobe hvor guttene skiftet og gjorde seg klare til kamp. Vi skulle spille to kamper, en kamp med syv’er lag og en kamp med 9’er lag. Det å spille med 9’er lag var noe nytt for oss. Ikke nok med det, vi skulle også for første gang spille med offside. Kampene gikk på gress på Borehamwood’s store anlegg.

Det hadde møtt opp ganske mange lokale tilskuere som var spent på å se hva de norske guttene kunne by på. Kampene var jevne og tette og bød på stor innsats og godt spill.

Etter kampen og en god dusj spiste vi grillmat (dvs hamburgere) på klubbhuset og kikket litt på FA Cup finalen som ble vist på TV.

Men dagen var langt fra slutt. Kvelden skulle benyttes til teaterbesøk for de fleste. Med billetter til Thriller i lommen satte vi kursen tilbake mot West End. Etter en kjapp matbit så var vi klar til forestillingen som handlet om Michael Jackson og hans mange store hits.

Showet var fantastisk bra og stemningen blant guttene var i taket. Etter at forestillingen var ferdig så bar det ut i storbyen igjen. Det var blitt sent på kvelden og gatelivet var hektisk. De fleste av oss spaserte til Piccadilly Station og tok t-banen hjemover til hotellet.

Hjemreise

Søndag var hjemreisedagen. Vi pakket oss tidlig ut av hotellet og inn i bussen. Noen ble på hotellet noen timer for å slappe av der mens andre fulgte bussen inn til Covent Garden for enda litt mer sightseeing og shopping.

Vi skulle dra hjem med kveldsflyet fra Gatwick og skulle ikke lande i Stavanger før nærmere midnatt. Dermed fikk vi tid til å gå på Premier League kamp. De aller fleste skulle se Fulham-Liverpool på Craven Cottage mens andre (dvs to stykker) valgte Queens Park Rangers-Newcastle på Loftus Road. Uansett lag så er det alltid en stor opplevelse å gå på kamp i England. Så også denne gang og de fleste var fornøyd med Liverpool seier over Fulham, mens andre (to stykker) var fornøyd med Newcastle seier over QPR.

En fantastisk flott tur ble det. Guttene fikk mange store opplevelser og masse inspirasjon til å trene videre og spille masse fotball. Og fedrene koste seg også!

I hovedrollene: Sebastian, Lars Erik, Nils, Jesper, Sverre, Eirik, Bjarki, Sindre, Anders, Martin, Ask, Tobias, Henrik, Jakob, Thomas, Emil og Jørgen.

Statister: Kenneth, Erlend, Tom, Terje, Bjørnar, Torbjørn, Morten, Arild, Harald, Stig, Bjørn, Steven, Knut Arvid, Ole og Tor Audun.